Friday, April 1, 2011

MY CAMEL TROPHY COLLECTION

Telah menjadi hobi aku sejak beberapa tahun lepas gila mengumpul jam dan barangan camel trophy.Jenama Camel Trophy nih sangat popular sekitar tahun 90an dulu dengan tercetusnya event-event seperti penjelajahan land rover ke pelusuk hutan dan lembah di beberapa lokasi di dunia dan di malaysia ini contohnya pernah dijadikan venue untuk penjelajahan camel trophy di Sabah pada tahun 1993.Cuma sekarang ini jenama Camel trophy ini sudah tiada lagi atas sebab-sebab yang saya pun tak tahu....kene tanya World Brand Inc USA la gamaknye.Yang ade sekarang hanyalah Camel Active.Cuma yang saya nk preview di sini adalah beberapa koleksi jam saya yang pada saya movementnya sangat baik dan tepat..iaitu Camel trophy Chronograph.




Braceletnye stainless steel dengan perkataan atao logo camel trophy dipaparkan.
Ini yang sangat menarik..kenapa??sebab movement chronograh quatrz ini adalah dari ETA G10.211 dengan 4 jewel. Apa yg menariknye adalah movement adalah juga movement yg sama digunakan oleh Tissot PRC 200.Jadi agak berbaloilah kalo tk dpt nk beli Tissot...sbb paham-paham je la Tissot prc 200 pun bukannye murah.
Back casing jenis skru yg menyakinkan lagi sipemakainye kalo nk terjun kolam pancing ke..sawah ke ye tak???Water resistant la tuh.
Ini adalah model terakhir yang dikeluarkan oleh Camel Trophy sekitar akhir tahun 90an sebelum camel trophy selepas itu dikenali sebagai camel active.Jam ini pun saya perolehi secara tk sengaja di butik camel active di lembah klang.agak hairan juga bila masih ade lg jenama ini di butik tuh. Tauke tuh bilang ini model pengahabisan stok (NEW OLD STOCK). Dari pengamatan aku ketepatan movement ini agak baik disebab itu jugakla mungkin movement eta g10.211 ini dipilih untuk jenama jam yang lebih mahal dan tersohor.Kepada rakan-rakan yg memilik jam camel trophy ini simpanlah ia sebagai satu aset yg berharga disebabkan ianya model terakhir denagn jenama yg sudah tiada lagi di dunia ini.

Akan datang aku akan kongsikan lagi maklumat2 tentang beberapa lagi koleksi jam camel aku nih.

No comments:

Post a Comment